Jakub Karnowski: Katastrofa championa z udziałem prokuratury, Rzeczpospolita

Jeśli spółka [ PKP Cargo, przyp. red.] chce się rozwijać, musi szukać szans głównie poza Polską. Oznacza to przejmowanie podmiotów na południe od naszego kraju. Na wschodzie mamy bowiem inną szerokość torów, a rynek niemiecki zdominował Deutsche Bahn (DB). Konieczność pozyskiwania lokalnych licencji przewozowych i dostosowanych do występującego w lokalnej sieci napięcia lokomotyw wyklucza budowę spółek od zera. Na południu mamy kraje mniejsze od Polski, gdzie bardzo trudno jest lokalnym podmiotom generować zysk przy relatywnie małej skali działalności i wysokich kosztach stałych. To ogromna szansa dla PKP Cargo, którą w 2015 r. starał się wykorzystać zarząd spółki, pokonując niemieckiego DB w wyścigu o przejęcie drugiego czeskiego przewoźnika AWT. Właśnie po zatwierdzeniu tej transakcji przez polskie władze antymonopolowe wartość PKP Cargo była najwyższa w historii. Przejęcie AWT oznaczało przejęcie 10 proc. rynku czeskiego, w tym dużego kontraktu na obsługę kopalń OKD, który do dziś daje spółce istotne przychody.

Do przeprowadzenia transakcji zakupu AWT zarząd PKP Cargo wynajął uznanych doradców – konsorcjum złożone Domu Maklerskiego PKO Banku Polskiego, firmy doradczej EY oraz prawników z Weil. Łącznie 152 osoby pracowały nad transakcją blisko rok. Efektem ich prac była wycena i rekomendacja dla zarządu.

AWT zostało nabyte zgodnie z rekomendacjami doradców, a cały proces został potem poddany audytowi PwC.

Więcej:

https://www.rp.pl/Opinie/309209955-Jakub-Karnowski-Katastrofa-championa-z-udzialem-prokuratury.html

Created by Digital Kid

top